Prima Pagina » Alimentatie si Diete » Elementele Minerale cu Caracter Bazic (Cationii)

Elementele Minerale cu Caracter Bazic (Cationii)

Elementele Minerale cu Caracter Bazic (Cationii)

In grupa elementelor minerale cu caracter bazic sunt repartizate: sodiul, potasiul, calciul si magneziul. Furnizorii acestor elemente sunt lipidele, produsele lactate, legumele, fructele, cartofii, care pot fi considerate ca alimente cu caracter bazic. Sarurile minerale, desi reprezinta doar 4-6% din greutatea corpului (corpul unui adult de 70 kg), constituie 3,5-4,0 kg.

Cresterea si dezvoltarea normala a organismului copilului si adolescentului sunt imposibile fara saruri minerale, care fac parte din componenta produselor alimentare. In cazul alimentatiei rationale sarurile minerale nu trebuie sa fie introduse suplimentar, cu exceptia clorurii de sodiu. Tinand cont de faptul ca produsele alimentare de origine vegetala contin o cantitate mica de sare, necesitatea zilnica de aceasta substanta pentru copii si adolescenti este majorata.

Sodiul

Sodiul este un ion pozitiv, care intra in structura clorurii de sodiu si a altor saruri. Un organism adult de 70 kg contine in medie 100 g sodiu. El se afla mai ales in lichidele extracelulare si reprezinta principalul electrolit cationic al acestora. Participa la realizarea echilibrului acido-bazic si la mentinerea presiunii osmotice.

In alimente, sodiul se gaseste, in cea mai mare parte, sub forma de saruri (clorura de sodiu). Absorbtia in intestin se face usor si aproape integral. Cantitatea retinuta in organism este reglata de rinichi, care au posibilitatea de a mari sau micsora alimentarea, dupa necesitate.

Se estimeaza ca ratia alimentara adecvata a unui adult trebuie sa contina in medie 2 g de sodiu pe zi, dar s-a constatat ca se poate mentine un echilibru si cu cantitati mult mai mici (0,5 g/ zi).

Potasiul

Este principalul constituent salin al protoplasmei. Cantitatea totala de potasiu intr-un organism adult este in medie de 250 grame. Impreuna cu sodiul si clorul, contribuie la realizarea echilibrului acido-bazic si la mentinerea presiunii osmotice. In timp ce sodiul retine apa in organism, potasiul faciliteaza eliminarea renala a sodiului si creste diureza.

Potasiul este necesar pentru a grabi activitatea unor enzime, printre care si acelea de sinteza a glicogenului din glucoza. Necesitatile zilnice de potasiu, ca si cele de sodiu, sunt de 2-3 g/zi. El este prezent mai ales in produsele animaliere si vegetale (carne, peste, pere, cartofi, grau etc.). In coditii obisnuite, alimentele aduc suficient potasiu si nu se pot produce carente primare de origine alimentara. Insuficienta de potasiu se manifesta prin oboseala, greata, voma, hipotonie musculara, iritabilitate nervoasa, aritmie cardiaca etc.

Calciul

Este un macroelement prezent in organism in cantitate de 1000-1500 g. Cea mai mare parte, 99%, se afla la nivelul scheletului. Restul, prezent in tesuturile moi, indeplineste roluri importante: la coagularea sangelui, in contractia musculara, stimuleaza activitatea unor enzime si micsoreaza permeabilitatea membranelor.

Impreuna cu magneziul, diminueaza excitabilitatea neuromusculara. Scaderea calciului ionizabil din sange poate determina spasmofilie, tetanie si convulsii. Absorbtia calciului (20-40%) este favorizata de prezenta vitaminei D, a lactozei, acidului citric, aminoacizilor si a raportului calciu-fosfor supraunitar. Factorii care reduc absorbtia calciului sunt excesul de fosfor, de grasimi, acidul oxalic si celuloza.

Necesarul de calciu este mult mai mare pentru copii si femei in perioada maternitatii decat pentru adulti. Multi autori recomanda insa cantitati mai mari de calciu, in comparatie cu cele recomandate de OMS. Astfel, OMS recomanda pentru copiii mici 400-500 mg/zi, pentru elevi 500-600 mg/zi, iar pentru adulti cca 800 mg/zi.

Aportul insuficient de calciu poate determina aparitia rahitismului la copii si osteomalaciei, spasmofiliei la adulti, iar excesul de calciu poate favoriza depunerea lui in rinichi sau in alte organe. Exista situatii in care mecanismele homeostaziei calcice se poate deregla. Aceasta se intampla atunci cand se face abuz de produse alimentare industriale bogate in calciu, mai ales dupa administrarea vitaminei D in cantitati foarte mari.

Cele mai importante surse de calciu sunt laptele si branzeturile. Acestea contin cantitati mari de calciu si, in acelasi timp, intrunesc toate conditiile favorabile pentru absorbtia lui (in 100 ml lapte se contin 120-122 mg Ca; in 100 g branza de vaci se contin 150 mg Ca; in 100 g cascaval se contin 1000 mg Ca. Din punct de vedere practic, pentru a satisface complet nevoile organismului in calciu, ratia alimentara a omului trebuie sa includa, afara de toate celelalte alimente, 300-500 ml de lapte). Alte surse de calciu sunt legumele, fructele si ouale.

Magneziul

In organismul unui adult, este prezent in cantitate de 30-35 g. Din cantitatea totala, jumatate se gaseste la nivelul scheletului, jumatate – in tesuturile moi. Are un rol insemnat in metabolismele lipidic, glucidic si intervine in structura si activitatea unor enzime.

Intr-o alimentatie mixta, care contine o cantitate suficienta de magneziu, coeficientul de utilizare digestiva este de 30-40%. In absorbtie, concureaza cu calciul. Din aceasta cauza, ratiile bogate in calciu deprima utilizarea digestiva a magneziului.

Comitetul de experti FAO/OMS recomanda urmatoarele cantitati de magneziu: 40-70 mg pentru copiii 0-1 an, 150 mg pentru prescolari, 250 mg pentru elevi, 200-300 mg pentru adulti. Unii autori propun ratii mai crescute – 350 mg pentru barbatii adulti, 300 mg pentru femei si 450 mg pentru femei in perioada maternitatii.

Insuficienta de magneziu se manifesta prin labilitate emotionala, tremor muscular, parestezii, tetanie si chiar convulsii.

Sursele principale de saruri de magneziu sunt pastele fainoase (painea neagra, crupele). Cea mai mare cantitate de magneziu se afla in harbuji (220 mg/100 g) si in taratele de grau (438 mg/100 g). Magneziul este un constituent al clorofilei. De aceea, legumele verzi sunt o bun a sursa de Mg (salata, spanacul, ceapa verde, urzica etc.).

Articole Similare:

Ultima actualizare: vineri, 8 martie, 2013, 14:55 Afisari: 37

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *