Prima Pagina » Alimentatie si Diete » Hipertensiunea arteriala si alimentatia

Hipertensiunea arteriala si alimentatia

Hipertensiunea arteriala si alimentatiaHipertensiunea arteriala este cea mai raspandita afectiune cronica, fiind un factor de risc pentru accidentul vascular cerebral, infarctul miocardic etc.

Pacientii care vor sa previna sau sa trateze aceasta afectiune trebuie sa puna mare accent pe alimentatie, alegand mai ales alimentele care au proprietatea de a regla presiunea sanguina.

Alimente ce trebuie evitate in hipertensiunea arteriala

1. Sarea

Pacientii cu afectiuni renale sau cardiovasculare trebuie sa reduca consumul de sare, deoarece in cazul lor organismul elimina cu dificultate sodiul.

Insa nu toate persoanele cu hipertensiune arteriala sunt sensibile la sare. Iti poti testa sensibilitatea prin adoptarea unei diete cu un continut sarac in sare, timp de 2-3 saptamani, dupa care se va face o reevaluare a bolii.

„Sodiul este prezent in majoritatea alimentelor procesate, motiv pentru care pacientul trebuie sa citeasca cu atentie informatiile nutritionale ale produselor cumparate. De asemenea, chiar daca o persoana este sanatoasa aceasta nu ar trebui sa consume mai mult de 2-4 grame de sodiu pe zi”.

2. Grasimile saturate si colesterolul

Reducerea cantitatii de grasimi si colesterol poate conduce la scaderea presiunii sanguine, dar ajuta si la scaderea in greutate, fapt care, pe termen lung, va reduce riscul de complicatii ale hipertensiunii arteriale.

Totodata, este indicat ca pacientul sa reduca cantitatea de grasimi si colesterol deoarece hipertensiunea creste riscul aparitiei arterosclerozei (depunerea de grasimi pe peretii interiori ai vaselor, proces ce impiedica circulatia normala a sangelui). Cea mai mare cantitate de grasimi este continuta in astfel de produse precum: oua, ficat etc.

3. Proteinele

Exista cazuri de hipertensiune arteriala severa care necesita restrictionarea consumului de proteine. Insa aceasta decizie ii apartine doar medicului curant, care ii va recomanda pacientului o anumita cantitate de proteine in functie de greutatea corporala si de testele sangvine.

Alimente recomandate

1. Fructele si legumele proaspete

„Pentru reglarea presiunii arteriale sunt indicate fructele si legumele cu un continut ridicat de potasiu (element-cheie in mecanismul de reglare a presiunii sangelui), magneziu si calciu”.

Cartofii, caisele, bananele, vinetele, legumele cu frunze, fasolea, mazarea, ardeii, perele, dovleacul, rosiile si pepenele verde au un continut ridicat de potasiu. Broccoli si spanacul sunt o sursa foarte buna de calciu si magneziu. De asemenea, magneziul se gaseste si in legume cu frunze, cum ar fi sfecla si fasolea verde.

Totodata, in tratarea hipertensiunii intervin si fibrele care se gasesc in cantitati considerabile tot in fructe si legume.

Fiti atenti!

Pacientii care sufera de hipertensiune arteriala, dar si de afectiuni renale trebuie sa evite alimentele care contin cantitati ridicate de potasiu, deoarece suprasolicita rinichii.

2. Painea, pastele si cerealele integrale

Consumul acestora creste aportul de fibre, vitamine si minerale esentiale in tratarea hipertensiunii, cum ar fi potasiul.

3. Produsele lactate

Se stie ca produsele lactate au un continut ridicat de calciu, motiv pentru care pacientii hipertensivi trebuie sa includa in alimentatie laptele, iaurtul si branza.

Cantitatea de calciu recomandata adultilor este de 800 miligrame zilnic, iar gravidele sau femeile care alapteaza au nevoie de o cantitate si mai mare.

In urma unor studii de specialitate s-a dovedit ca suplimentele de calciu nu sunt la fel de eficiente precum calciul obtinut direct din alimente.

4. Pestele proaspat

Acizii grasi omega-3 poseda numeroase calitati benefice pentru sistemul cardiovascular, restructurand functia endoteliala a arterelor, stabilizand placa de aterom, dar previn si complicatiile cardiovasculare: infarctul miocardic, accidentele vasculare cerebrale etc. Acesti acizi grasi se gasesc in unii pesti precum: sardinele, somonul sau macroul. De asemenea, pestii contin cantitati considerabile de calciu si magneziu, care protejeaza impotriva afectiunilor cardiovasculare.

Totodata, trebuie sa evitam consumul de peste cu un continut ridicat de mercur, cum este tonul, deoarece poate determina cresterea presiunii sanguine.

Dieta pentru hipertensivi

1. Cereale si produse din cereale (7-8 portii zilnice):

– 1 felie paine din cereale integrale;

– 1 covrig;

– 1 pahar cu fulgi de ovaz;

– cativa covrigei fara sare.

2. Legume (4-5 portii zilnic):

– cartofi;

– morcovi;

– rosii.

3. Fructe (4-5 portii zilnic):

– 1 banana;

– 1 mar;

– 1 portocala;

– 1 pahar cu boabe de struguri.

4. Produse lactate (2-3 portii zilnic):

– 1 pahar cu lapte si o felie de branza cu un continut scazut de grasimi.

5. Carne, peste (2 portii sau mai putin zilnic):

– 150 grame de carne slaba, fara pielita care trebuie pregatita prin fierbere sau la gratar.

6. Grasimi si uleiuri (2-3 portii zilnic):

– 1 lingurita de margarina;

– 1 lingurita ulei de masline sau rapita;

– 2 linguri de sos pentru salata;

– 1 lingura de maioneza cu o cantitate mica de grasimi.

7. Alune, seminte si fasole uscata (4 portii pe saptamana):

– 1/3 pahar de migdale, nuci, arahide;

– 1 pahar de fasole uscata;

– linte.

8. Dulciuri (5 portii pe saptamana):

– 1 lingura de dulceata sau gem;

– 1 pahar de inghetata.

Articole Similare:

Ultima actualizare: sâmbătă, 29 octombrie, 2011, 14:19

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *