Prima Pagina » Sanatate A-Z » Necesarul de Vitamine

Necesarul de Vitamine

VITAMINA A – retinol, antixeroftalmica, vitamina cresterii

Reprezinta un grup de compusi inruditi structural si cu activitati biologice similare, si anume:

  • retinoizi – vitamina A performata;
  • carotenoizi – provitamina A=betacaroten.

Rol:

  • rol in cresterea si mentinerea normala a tesuturilor epiteliale;
  • activeaza sistemul imun imbunatatind rezistenta la infectii;
  • reduce riscul aparitiilor bolilor degenerative prin rolul antioxidant al carotenoizilor;
  • rol in cresterea si dezvoltarea normala a oaselor;
  • ajuta la formarea pigmentului din ochi si la functionarea retinei, prin expunerea la lumina, o parte a compusilor cu vitamina A sunt utilizati si trebuie refacuti;
  • efect protector in bolile oculare – cataracta;
  • creste longevitatea si lupta impotriva senilitatii.

Necesar si DZR: depinde de varsta, activitate fizica, stari patologice. DZR pentru adulti 4500-500u.i. in 24 ore sau 6-15 mg carotenoizi/24 ore. Pentru copii se recomanda 1500-4500 ui/24 ore.

Deficitul se manifesta prin:

  • neadaptarea la lumina-intuneric si orbirea la intuneric la carenta severa;
  • la carenta  cronica – uscaciunea ochilor;
  • keratinizarea epiteliilor;
  • disfunctii ale aparatului reproducator.

Excesul se manifesta prin:

  • cresterea fragilitatii oaselor, dureri osoase, caderea parului, edeme;
  • marirea ficatului si splinei;
  • vedere incetosata, somnolenta, cefalee, scaderea apetitului, descuamarea pielii.

Grupele de risc sunt batranii, copii, femeile gravide.

Surse alimentare:

  • carotenoizii – pigmenti din plante de culoare galben-rosu. Se gaseste  in cartofi dulci, piersici, pepene galben, papaia, portocale, morcovi, legume cu frunze verzi, spanac, brocoli, varza, rapita;
  • retinoizii – de origine animala galbenus de ou, carne, peste, lapte si derivate.

VITAMINA D – vitamina antirahitica

Este alcatuita dintr-un complex numit calciferol. Este liposolubila, cele mai importante fiind vitaminele D2 si D3 – acestea doua sunt provitamine

Rol:

  • reglarea metabolismului calciului si al fosforului in procesul de osificare (catalitic);
  • fara ea organismul nu poate utiliza calciul;
  • ofera protectie impotriva osteoporozei;
  • regleaza nivelul sanguin al calciului si fosforului;
  • implicata in functionarea sistemului imun;
  • stimuleaza productia de insulina;
  • stimuleaza producerea hormonilor tiroidieni.

Deficitul se manifesta prin: determina rahitismul la copii si osteomacia (se manifesta prin dureri de cap, deformari ale oaselor etc) la adulti.

Surse alimentare:

D2 – oua, unt, ultei de peste, ficat, si in cantitati mici in legumele cu frunze verzi. Pentru D3 – in forma naturala ce se formeaza in piele prin expunerea la soare, dar se gaseste si in alimentele de origine animala: ulei de ficat de peste, ficat de vaca, porc, vitel, grasimi animale.

VITAMINA E – tocoferoli , vitamina antisterilitatii

Consta dintr-un grup de compusi liposolubili. Este o vitamina foarte controversata, in ceea ce priveste beneficiile aduse sanatatii.

Rol:

  • de inhibare a coagularii sangelui;
  • de scadere a presiunii sanguine, marind excretia urinara si actionand ca diuretic;
  • este un oxidant foarte puternic, neutralizand radicalii liberi;
  • actioneaza sinergic cu alti antioxidanti ca, seleniu, zinc, vitamina C;
  • previne bolile degenerative;
  • impiedica lezarea oxidativa a altor substante nutritive ca vitamina A, C, Betacaroten;
  • intareste sistemul imun.

Necesar si DZR: in general, dozele optime pentru un adult sunt de 100-400 u.i./zi (unitati internationale), iar pentru persoanele din grupele de risc este recomandata pana la 800 u.i./zi.

Excesul se manifesta prin:  la doze foarte mari poate provoca efecte adverse, ca: slabiciune, greata, tulburari emotionale.

Surse alimentare: Vegetale: uleiurile de floarea soarelui, soia, porumb, grau, sofran, legume verzi, nuci si alte graunte. Surse animale: ficat, galbenus de ou, unt, margarina. Temperatura crescuta din timpul procesarii termice a alimentelor poate distruge vitamina E., Acestea pot insa suporta temperaturi de pana la 250 C0, dar sunt sensibile la oxigen, mai ales cand sunt in stare libera.

VITAMINA K – vitamina antihemoragica

Naturala: K1 – fitokinona – vegetala, K2 –   menakinona – produsa de bacteriile ce traiesc in tractul intestinal.

Sintetica: K3 – cea mai activa formeaza menaiona sintetica.

Rol:

  • este componenta principala in sinteza proteinei responsabile de coagularea sangelui (rol plastic);
  • este necesara in constructia osoara (rol catalitic).

Deficitul se manifesta prin: se produce in timpul utilizarii antibioticelor care distrug flora microbiana purtatoare de vitamina K. Carenta determina coagularea anormala a sangelui cu tendinte de sangerare.

Necesar si DZR: dozele recomandate sunt de 60 micrograme pentru barbati si 80 micrograme pentru femei. Doza optima este de 120 micrograme/24 ore.

Excesul se manifesta prin: se refera la vitamina K3 cea mai activa care este potential toxica, afectand functiile ficatului si determinand o forma de anemie. Icterul noului nascut a fost corelat cu excesul vitaminei K3.

Surse alimentare: K1 – brocoli, spanac, cereale, fructe, oua, lactate. Vitamna K este rezistenta la prepararea termica, dar poate fi distrusa prin expunerea la lumina si la oxigen.

Toate vitaminele prezentate anterior, sunt VITAMINE LIPOSOLUBILE.

Vitaminele complexului B – este un ansamblu de 11 vitamine hidrosolubile, care se gasesc impreuna in natura si sunt intr-o stransa  inter-relatie functionala. Se gasesc in alimentele naturale dar poate fi produsa si de microflora intestinala; in cantitati mai mari se produce la persoanele hranite cu lapte.

I-au parte la:

  • majoritatea proceselor prin care se procura energie;
  • buna functionare a sistemului nervos;
  • mentinerea tonusului muscular;
  • buna functionare a diferitelor tesuturi si organe.

VITAMINA B1 – tiamina, anti beri-beri

A fost descoperita in anul 1920.

Rol:

  • este implicata in metabolismul carbohidratilor;
  • mentinerea functionarii normale a sistemului nervos.

Deficitul se manifesta prin: daca este sever poate provoca boala beri-beri care are efecte asupra sistemului nervos si se manifesta prin lipsa puterii musculare, spasme ale picioarelor, paralizii ale membrelor inferioare, tulburari psihice. Boala a fost descoperita in Orientul Mijlociu, unde orezul este hrana de baza a populatiei. In momentul descoperirii moraritului orezul a fost decorticat, pierzandu-se principala sursa de vitamina B1

Necesar si DZR: la adulti 1,5 mg/zi, pentru persoanele foarte active sau bolnavii de ficat, alcoolicii, aportul este de 10 mg/zi.

Excesul se manifesta prin: se produce doar prin administrarea unor doze mari, intravenos. Manifestat prin alergii, soc anafilactic.

Surse alimentare: Vegetale: painea neagra, drojdia de bere, mazare, fasole, nuci, seminte. Animale: organe, carne de porc fara grasimi. Temperaturile ridicate pot distruge o parte din vitamina B1 iar prin fierbere o parte trece in lichidul de fiert. Lumina distruge o parte din B1.

VITAMINA B2 – riboflavina – descoperita in 1930

Rol:

  • implicata in producerea de energie;
  • intra in structura unor coenzime;
  • esentiala pentru cresterea si repararea tesuturilor;
  • necesara pentru functionarea vitaminei B6 si a niacinei;
  • rol catalitic pentru B6 si niacina.

Deficitul se manifesta prin: un consum mai mic de 0,55 mg/zi produce manifestari carentiale ca: scaderea in greutate si a apetitului, piele uscata, crapaturi, cruste, tulburari oculare, anemii, modificari comportamentale. Determina carenta de vitamina B6 si niacina.

Necesar si DZR: pentru un adult 2 mg/zi, 5 mg/ zi pentru persoanele active.

Excesul se manifesta prin: se excreta.

Surse alimentare: lactatele cu continut scazur de grasime, carne, ficat, organe, peste, vegetale avocado, brocoli, spanac, varza de bruxelles. Prelucrarea termica si expunerea la lumina scade continutul din B2.

VITAMINA B3 – niacina sau vitamina PP sau antipelagra.

Prezinta doua forme naturale active:

  • acidul nicotic;
  • nicotinamida.

Rol:

  • actioneaza ca o coenzima in producerea de energie;
  • este implicata an metabolismul principalilor nutrienti;
  • scade colesterolul total din sange;
  • scade incidenta bolilor cardiovasculare.

Deficitul se manifesta prin: afectiuni ale pielii (descuamari, pigmentari); afectiuni ale sistemului nervos (iritabilitate, anxietate, depresie, dezorientare, dementa);  apare pelagra (cei trei D: dermantita, diaree, dementa).

Necesar si DZR: Pentru un adult 20 mg/zi in functie de starea fiziologica.

Excesul se manifesta prin: prezinta risc scazut, totusi un consum crescut de acid nicotinic poate provoca furnicaturi, mancarimi ale pielii, artimii cardiace. Consumul ridicat de nicotinamida nu prezinta riscuri.

Surse alimentare: carne, organe, peste, faina integrala, rosii, cartofi, nuci. Rezista la prelucrare termica dar se dizolva in apa.

VITAMINA B5  – acidul pantotenic

Este raspamdita pe scara larga atat in alimente de origine animala cat si in cele de origine vegetala.

Rol:

  • organismul o converteste rapid in conezima A necesara producerii de energie in organism;
  • necesara producerii de hormoni ca si a hemoglobinei;
  • participa la transmiterea impulsului nervos;
  • asigura functinarea glandelor suprarenale;
  • se pare ca intra in tratamentul unor boli ca artrita reumatoida.

Deficitul se manifesta prin: prezinta risc minim.

Necesar si DZR: 10 mg/zi-100 mg/zi in situatii de stres prelungit sau efort fizic intens.

Surse alimentare: somon, carne de porc, vita, lapte, oua,  cereale integrale, drojdie si aproape toate vegetalele proaspete. Vitamina B5 se pierde usor prin toate etapele procesarii alimentelor (conservare, inghetare, divizare, prelucrare termica).

VITAMINA B6 – piroxidina – descoperita in 1930

Rol:

  • functioneaza ca o conezima in principal in metabolizarea proteinelor;
  • in formarea hemoglobinei;
  • in functionarea normala a sistemului nervos;
  • importanta in producerea de energie prin degradarea gligogenului si utilizarea acizilor grasi ca sursa de energie;
  • impiedica depunerea colesterolului pe peretele arterial, prevenind bolile coronariene;
  • amelioreaza depresia, astmul, oboseala musculara.

Deficitul se manifesta prin: se intalneste rar, cu manifestari cutanate, stomatite, anemii, scaderea imunitatii.

Necesar si DZR: in functie de  starea organismului si cantitatea de proteina intrata prin alimentatie. 1,8-2,2 mg/zi.

Deficitul se manifesta prin: apare numai la doze mari de 500 mg/zi cu simptome de dermatite, dificultati de mers, etc.

Surse alimentare: drojdie de panificatie si de bere, germeni de grau, soia, alune, nuci, spanac, carne, organe, peste oua. Vitamina B6 se degradeaza in timpul procesului alimentar prin expunere la temperaturi ridicate, lumina si oxigen.

VITAMINA B12 – cobalamina sau ciancobalamina

Rol:

  • implicata in producerea de globule rosii;
  • implicata in sinteza principalelor trofine;
  • protejeaza celula hepatica;
  • implicata in sinteza ARN si ADN;
  • factor de crestere la copii;
  • impreuna cu B6 si acidul folic previne bolile cariovasculare.

Deficitul se manifesta prin: anemie pernicioasa – manifestata prin slabiciune, oboseala, piele palida, etc.; inutilizarea suficienta a acidului folic. Unii oameni nu pot absorbi vitamina B12, datorita lipsei unui factor produs de mucoasa stomacala si care ajuta la absorbtie.

Necesar si DZR: 2-5 micrograme/zi, in unele stari patologice 100-400/zi.

Surse alimentare: asigurate de alimentele de origine animala, organe, carne, peste, moluste, galbenus de ou, lapte. Este stabila la caldura si lumina dar se pierde in cantitati mici prin procesarea alimentelor.

ACIDUL FOLIC – folat sau folacina, descoperit in 1940

Rol:

  • in metabolizarea aminoacizilor si in sintezele proteice (captare de energie);
  • in sinteza ADN si ARN;
  • previne bolile cardiace coronariene impreuna cu B6 si B12;
  • protejeaza impotriva defectelor de tub neural, un defect foarte sever la nastere (1990).

Deficitul se manifesta prin: duce la posibilitati mai ridicate de ingustarea arterelor mai ales daca este asociat cu un deficit de B6 si B12; displezie cervicala. Produce cefalee, palpitatii, iritabilitate, anemii, probleme de memorie, paranoia, tulburari digestive, dureri ale limbii.

Necesar si DZR:  400-600 micrograme/zi.

Deficitul se manifesta prin: poate masca semnele deficitului de B12 si impiedica actiunea medicamentelor anticonvulsive.

Surse alimentare:  nuci, brocoli, grau integral, organe animale. Prin procesare si expunere la lumina se poate pierde 50% din acidul folic.

VITAMINA C – acidul ascorbic sau antiscorbutica

Rol:

  • in formarea unor proteine intercelulare (colagen si elastina);
  • este antioxidant, intervenind in prevenirea si lupta impotriva bolilor degenerative (cardiovasculare, cancer, cataracta);
  • in functionarea sismului imun;
  • blocheaza formarea unor compusi cu potential cancerigen;
  • in cresterea absorbtiei fierului in tractul digestiv;
  • poate reduce absorbtia plumbului la nivel intestinal;
  • diminueaza reactiile alergice, ajuta la vindecarea ranilor, la mentinerea sanatatii gingiilor;
  • creste longevitatea, incetineste pierderea memoriei.

Deficitul se manifesta prin: apare greu in tarile dezvoltate, fiind rapid ecretata de organism trebuie reinnoita. Fumatul, stresul, diabetul, bolile cronice cresc nevoia organismului in vitamina C. Simptome: oboseala, scaderea apetitului,, slabiciune musculara, infectii, scorbut (slabiciune, gingii spongioase, dinti moi, articulatii moi, hemoragii)

Necesar si DZR: in functie de varsta 60-250 mg/zi. Nu este pericol de EXCES chiar la doze de 100 de ori mai mari. Reactii adverse: greata, cefalee, calculi  renali.

Surse alimentare: legume, fructe (citrice, varza, ardei, spanac, patrunjel, brocoli, varza de bruxelles, conopida). Vitamina C scade in timpul procesarii alimentelor si este distrusa prin expunere indelungata la lumina si temperaturi ridicate.

Articole Similare:

Ultima actualizare: vineri, 14 decembrie, 2012, 11:26

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *