Prima Pagina » Alimentatie si Diete » Vitamina B1 (Tiamina, Vitamina Antiberiberica)

Vitamina B1 (Tiamina, Vitamina Antiberiberica)

Vitamina B1 (Tiamina, Vitamina Antiberiberica)

Dupa fosforilare cu acid fosforic, sub forma de tiaminpirofosfat, aceasta vitamina intra in structura unor enzime cu rol important in metabolismul glucidelor. In carenta vitaminei B1, in organism se acumuleaza acid lactic si acid piruvic, creand o stare de acidoza, resimtita mai ales de sistemul nervos, care are o unica sursa de energie – glucoza. Boala provocata de carenta vitaminei B1, numita beri-beri, se intalnea frecvent in Extremul Orient, din cauza consumului orezului decorticat. Aceasta boala are, in primul rand, o simptomatologie psihoneurologica ce se manifest a prin astenie, irascibilitate, insomnie, cefalee, scaderea memoriei.

Formele foarte severe de carenta se manifesta prin nevrita cu parestezii, pareze, asociate cu atrofia masei musculare. Acest sindrom psihoneurotic se asociaza cu tulburari cardiovasculare (tahicardie, dispnee la efort si palpitatii), manifestari digestive (anorexie, constipatie). Un consum exagerat de produse rafinate poate determina o carenta vitaminica care diminueaza capacitatea de efort fizic si intelectul, favorizand sau agravand maladiile psihice de tipul neuroasteniilor.

Copiii sunt foarte sensibili la insuficienta vitaminei B1. Daca in alimentatia lor predomina produsele rafinate si tratate termic intens (zahar, orez decorticat, gris, paste fainoase), se poate manifesta carenta (beri-beri infantil).

Vitamina antiberiberica intra in compozitia fermentilor care participa la procesele de respiratie celulara si care regleaza metabolismul celular. Prezenta tiaminei este indispensabila desfasurarii normale a metabolismului glucidic. Ea particip a, de asemenea, la metabolismele proteic si lipidic si joaca un rol important in functionarea normala a sistemului nervos central si a celui periferic.

Necesitatea in vitamina B1 variaza in functie de varsta, starea fiziologica, efortul depus, conditiile de mediu si de munca. La un efort fizic moderat nevoia adultului in tiamina este de 2 mg in 24 ore. Odata cu cresterea efortului, aceasta necesitate creste pana la 2,1 mg, iar uneori, chiar pana la 3 mg. Comitetul de experti FAO/OMS recomanda 0,4-0,6 mg la 1000 kcal.

Necesitatea in tiamina creste si in conditiile de munca la temperaturi ridicate sau scazute. Tiamina este larg raspandit a in natura. Sursa de baza a tiaminei sunt cerealele. Deoarece ea se afla in stratul superior al bobului, rezulta ca painea alba va fi foarte saraca in tiamina. In cantitati mai importante se gaseste in carnea de porc si in organele interne, mai ales in ficat. Cel mai mare continut de tiamina il are drojdia de bere (20 mg%).

Articole Similare:

Ultima actualizare: sâmbătă, 9 martie, 2013, 9:31 Afisari: 25

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *